top of page
  • Foto van schrijverMirthe

Bende op de Boerderij

Naam: Bende op de Boerderij

Soort spel: Familiespel

Aantal spelers: 1 - 5 spelers

Speeltijd: 15 minuten

Leeftijd: 3+

Uitgever: MNKY Entertainment

Prijs: €39.99


De voorbereiding

Het spel bestaat uit:

  • 1 speelbord

  • 5 paarden

  • 5 kippen

  • 5 varkens

  • 5 geiten

  • 5 koeien

  • 1 boer

  • 5 hekjes

  • 1 dobbelsteen

Het is een bende op de boerderij! De dieren zijn alle kanten opgelopen. Jij moet er nu voor zorgen dat ze allemaal weer in hun eigen wei staan. Je kunt dit spel op twee manieren spelen:

  • Coöperatief – zorg ervoor dat de dieren weer in de juiste wei staan. Maar let op! Alle dieren moeten binnen zijn voor het donker wordt, anders heeft iedereen verloren!

  • Competitief – dwarsboom je medespeler(s) door de wei af te zetten. Lukt het jou om als eerste jouw kudde in hun eigen wei te drijven?

Bij de coöperatieve variant verdeel je alle dieren over de vijf weilanden op het bord. In elke wei één paard, één koe, één geit, één varken en één kip. Zet de vijf hekjes rondom de boerderij in het midden van het bord. Zet de boer op de boerderij.

Bij de competitieve variant kiest elke speler een diersoort, en verdeelt vijf dieren van die soort over de vijf weilanden op het bord, in elke wei één. Bij minder dan vijf spelers leg je de niet gekozen dieren terug in de doos. Zet de vijf hekjes rondom de boerderij in het midden van het bord. De boer doet niet mee en blijft in de doos.


De spelregels

Eerst worden de spelregels besproken voor de coöperatieve variant. Als jullie samen alle dieren naar hun eigen wei hebben gebracht voordat het donker is, winnen jullie het spel!

Degene die als laatste op een (kinder)boerderij is geweest mag beginnen. Daarna is de volgende speler met de klok mee aan de beurt. Als je aan de beurt bent, gooi je met de dobbelsteen.


Als je een 1, 2 of 3 gooit, overleg je met elkaar welk dier 1, 2 of 3 stappen gaat zetten. Daarna verplaats je het gekozen dier. Hierbij gelden de volgende regels:

  • Een stap betekent: één dier van een wei naar de wei ernaast verplaatsen.

  • Per beurt mag je maar één dier verplaatsen, en altijd maar in één richting, dus met de klok mee of tegen de klok in.

  • Een dier mag nooit een stap zetten naar een wei waar dat dier in die beurt al in heeft gestaan.

  • Je mag een dier niet minder stappen verplaatsen dan je hebt gegooid, maar je mag er wel voor kiezen om deze beurt dan maar helemaal geen stappen te zetten.

Gooi je een maan, dan moet je de boer één stap verder zetten.

  • Van de boerderij naar 1 is één stap, van 1 naar 2 is één stap, enzovoort. Van 5 naar het maantje is één stap.

  • Bij elke stap die de boer zet, wordt het donkerder. Eindigt de boer op het maantje, dan is het nacht en hebben jullie het spel verloren.

Als je een hekje gooit, overleg je met elkaar welk hekje je gaat verplaatsen. Je moet een hekje verplaatsen van een plek rondom de boerderij naar een plek tussen twee weilanden. Hierbij gelden de volgende regels:

  • Tussen twee weilanden waar een hekje is geplaatst kan nu geen dier meer worden verplaatst.

  • Dieren kunnen vanaf nu wel de boerderij in, via de opening waar eerst het hekje stond. Net als een weiland telt de boerderij als één vakje. Zodra je een tweede hekje hebt verplaatst, kunnen dieren ook via de boerderij naar een andere wei lopen.

  • Zijn alle hekken van de boerderij naar de weilanden verplaatst, dan gaat er bij elke keer dat er een hekje wordt gegooid weer een hekje terug naar de boerderij. Staan alle hekjes dan weer rondom de boerderij, dan gaat het volgende hekje weer naar een plek tussen twee weilanden, enzovoort.

  • Er mogen niet twee hekjes op dezelfde plek staan.

Als alle dieren naar hun eigen wei gebracht zijn voordat de boer op het maantje terechtkomt, hebben jullie het spel gewonnen. Goed gedaan! Als de boer op de maan staat voordat alle dieren in hun eigen wei terug zijn, dan is de dag voorbij en hebben jullie het spel verloren. Probeer het nog een keer!


Wil je het spel makkelijker maken, speel het dan zo: Alle regels blijven hetzelfde, maar de hekken doen niet mee en blijven in de doos. Als een van de spelers een hekje gooit, mag deze speler nog een keer gooien. De dieren mogen alleen van weiland naar weiland lopen, en niet de boerderij in.

Wil je het spel moeilijker maken, speel het dan zo: Alle regels blijven hetzelfde, maar de boer start op de 1, en zodra de boer op het maantje staat, is het donker.

Kun je het spel al goed spelen, speel het dan zo: Alle regels zijn nog steeds hetzelfde, maar vier regels zijn iets anders.

  • De boer start op de 2, en zodra de boer op het maantje staat, is het donker.

  • Als je een 1, 2 of 3 gooit met de dobbelsteen, kies je niet één dier die je verplaatst, maar kies je één diersoort in een weiland naar keuze, en verplaats je alle dieren van die soort vanuit dat weiland gezamenlijk het aantal stappen dat je hebt gegooid.

  • Je moet het aantal stappen zetten dat je hebt gegooid. Je mag nog steeds niet minder stappen zetten, maar je mag er nu ook niet meer voor kiezen om geen enkele stap te verzetten. Je moet dus verplaatsen.

  • Als de boer tussen een weiland en de boerderij staat, kunnen daar geen dieren langs, ook niet als er geen hek staat. Wil je het spel een keer alleen spelen, dat kan ook! Alle regels blijven hetzelfde, je maakt alleen in je eentje alle beslissingen.

Je kan ook een competitieve variant spelen. Wie als eerste alle eigen dieren in hun weiland heeft gekregen, wint het spel.

Degene die als laatste op een (kinder)boerderij is geweest mag beginnen. Daarna is de volgende speler met de klok mee aan de beurt. Als je aan de beurt bent, mag je één van de volgende twee mogelijkheden uitvoeren, waarna je beurt voorbij is:

  • Je gooit met de dobbelsteen

  • Je verplaatst een hekje

Als je een 1, 2 of 3 gooit, mag je een van je dieren 1, 2 of 3 stappen verplaatsen.

  • Een stap betekent: één dier van een wei naar de wei ernaast verzetten.

  • Per beurt mag je maar één dier verplaatsen, en altijd maar in één richting, dus met de klok mee of tegen de klok in.

  • Een dier mag nooit een stap zetten naar een wei waar dat dier in die beurt al in heeft gestaan.

  • Je mag een dier niet minder stappen verplaatsen dan je hebt gegooid, maar je mag er wel voor kiezen om deze beurt dan maar helemaal geen stappen te zetten.

  • Dieren kunnen niet over een hekje rondom de boerderij worden verplaatst, en ook niet over een hekje tussen twee weilanden.

Als je een maan gooit is je beurt direct voorbij.



Als je een hekje gooit, moet je een hekje verplaatsen naar een andere plek tussen twee weilanden of rondom de boerderij. Je mag zelf kiezen welk hekje je verplaatst en waar je die neerzet. Hierbij gelden de volgende regels:

  • Er mogen niet twee hekjes op dezelfde plek staan.

  • Je mag een hekje nooit verplaatsen naar de plek waar het hekje de vorige beurt vandaan is gekomen.

  • Wanneer een hekje rondom de boerderij is verplaatst kunnen dieren in een aangrenzend weiland via de opening de boerderij in. Net als een weiland telt de boerderij als één vakje. Zodra er een tweede hekje is verplaatst, kunnen dieren ook via de boerderij naar een andere wei lopen.

Als twee van jouw dieren aan beide kanten van een hekje staan, kunnen deze twee dieren samen dat hekje verplaatsen. In plaats van met de dobbelsteen te gooien, verplaats je deze beurt alleen een hekje. De beide dieren blijven staan.

  • Dit is een slimme keuze als je bijvoorbeeld geen enkel dier kunt verplaatsen omdat al je dieren opgesloten zitten tussen hekjes, en als je al je andere dieren al in je weiland hebt.

  • Wil je heel graag een hekje verplaatsen, maar staat er maar aan één kant van het hekje een dier van jou, dan moet je eerst zorgen dat er een van je andere dieren aan de andere kant van het hekje komt te staan.

  • Let op: je mag een hekje nooit verplaatsen naar de plek waar het hekje de vorige beurt vandaan is gekomen!

De speler die als eerste alle eigen dieren in de bijbehorende wei heeft verplaatst, wint het spel!


Wil je het spel makkelijker maken, speel het dan zo: Alle regels blijven hetzelfde, maar de hekken doen niet mee. Als een van de spelers een gooit, mag die speler nog een keer gooien.

Wil je het spel moeilijker maken, dat kan ook: Alle regels blijven hetzelfde, maar twee regels zijn iets anders:

  • Als je een 1, 2 of 3 gooit met de dobbelsteen, verplaats je niet één van jouw dieren, maar al jouw dieren van een weiland naar keuze en je verplaatst die gezamenlijk het aantal stappen dat je hebt gegooid.

  • Je moet het aantal stappen zetten dat je hebt gegooid. Je mag nog steeds niet minder stappen zetten, maar je mag er nu ook niet meer voor kiezen om geen enkele stap te verzetten. Je moet dus verplaatsen.

Wil je het spel zo spelen dat er één speler wint, maar wil je ook de spanning van het langzaam donker worden? Speel het dan zo: Gebruik de regels van de competitieve variant (tegen elkaar spelen). Daarbij zijn de volgende extra regels van toepassing:

  • Zet bij de beginopstelling ook de boer in de boerderij. Bij 5 spelers: zet de boer in het midden in de boerderij. Bij 4 spelers: zet de boer op de 1. Bij 3 spelers: zet de boer op de 2. Bij 2 spelers: zet de boer op de 3.

  • Gooi je een maan, dan moet je de boer één stap verder zetten.

Als jouw dieren als eerste in hun eigen wei staan voordat de boer op het maantje komt, heb je gewonnen! Maar als de boer op het maantje staat voordat een van de spelers alle eigen dieren in de wei heeft staan, dan is de dag voorbij en heeft niemand gewonnen.


Pluspunten

+ Het spel is geschikt voor jong en oud en dus een echt familiespel.

+ Er zijn meerdere varianten.

+ Het spel ziet er heel erg mooi uit.


Minpunten

- Soms heb je pech met wat je gooit.


Beoordeling

Het is een bende op de boerderij! Alle dieren zijn door elkaar heen gelopen en jij moet proberen om tijdens de coöperatieve variant de dieren weer allemaal in het juiste hok te krijgen. Lukt dit voordat het donker wordt? Dan winnen jullie het spel, maar lukt het niet dan verliezen jullie. Gooi met de dobbelsteen en bepaal welk dier je mag verplaatsen of dat je het hekje of de boer verplaatst. Tijdens de competitieve variant gebruik je deze hekjes juist om andere spelers te dwarsbomen en de wei af te zetten. Wie weet in alle chaos zijn dieren bij elkaar te krijgen?

Bende op de Boerderij is echt een leuk familiespel. Het is een spel bedoelt voor gezinnen met jonge kinderen. Daarom is het ook zo fijn dat de spelregels niet zo lang zijn. Daarnaast zijn er dus meerdere varianten, wat ik ook heel fijn vind. Wij hebben voornamelijk de coöperatieve variant gespeeld, omdat we met kinderen van net 4 speelden. Dan kan je ze het spel goed uitleggen en tussendoor helpen. De competitieve variant werd daarnaast ook nog niet echt begrepen. Ik denk dat ze daar net iets ouder voor moeten zijn. Je kan overigens ook de coöperatieve variant nog wat moeilijker maken mocht dat nodig zijn.

Het enige nadeel vind ik de hoge geluksfactor die de dobbelsteen met zich meebrengt. Het kan zijn dat je telkens het verkeerde cijfer gooit of nog erger de maan, want dan mag de boer telkens een stapje zetten en is deze aan het einde dan verliezen jullie het spel. Het kan dan zomaar zo zijn dat je een paar keer achter elkaar een maan gooit en dan is het spel snel afgelopen.

Het spel ziet er daarnaast ook super mooi uit. Het speelbord is opgedeeld in vlakken, wat de hokken van de dieren moeten voorstellen. Daarin moet je dus alle dieren zien te krijgen. De tekeningen op deze vlakken zijn mooi en kleurrijk. Daarnaast heb je ook de speelstukken die gemaakt zijn van stevig hout. Dit is ook heel erg fijn, want aangezien je met kinderen speelt. Je wilt dan natuurlijk niet dat de speelstukken snel kapot gaan.

Enthousiast geworden na het lezen van de review? Je koopt het spel hier.

20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page