top of page
  • Foto van schrijverMirthe

De Mol - de code-opdracht

Naam: De Mol - de code-opdracht

Soort spel: bordspel

Aantal speler: 3 - 6 spelers

Speeltijd: 45 minuten

Leeftijd: 12+

Uitgever: Just Entertainment

Prijs: €22.93


De voorbereiding

Het spel bestaat uit:

  • 1 speelbord

  • 1 zijbord

  • 12 codekaarten

  • 12 AR-codekaarten

  • 12 speciale kaarten

  • 12 stemkaarten

  • 6 molkaarten

  • 6 instructieborden

  • 1 notitieblok

  • 2 blauwe code-dobbelstenen

  • 1 witte code-dobbelsteen

  • 1 groene dobbelsteen

  • 4 grijze code-dobbelstenen

  • 3 zwarte code-dobbelstenen


Voordat het spel begint plaats je het speelbord in het midden van de tafel, met het zijbord daaronder. Alle spelers krijgen een instructiebordje als hulpmiddel. Vervolgens schud je de codekaarten en de speciale kaarten samen en je geeft iedere speler 4 kaarten. Je mag deze kaarten bekijken, maar houdt ze geheim voor de andere spelers. De overige kaarten leg je gedekt binnen handbereik. Alle spelers krijgen ook een rode en een groene stemkaart en een notitievel.

Er zijn zoveel molkaarten in het spel als dat er spelers zijn, hier moet sowieso de 'jij bent de mol' kaart tussen zitten. Je schud de kaarten en geeft iedere speler er 1, ieder bekijkt deze kaarten voor zich, maar houdt ze geheim tijdens de rest van het spel.

Wanneer je met 3 of 4 spelers speelt dan haal je 2 grijze en 1 zwarte dobbelsteen uit het spel, speel je met meer spelers dan gebruik je alle dobbelstenen. Je schud alle dobbelstenen en verdeelt deze zo gelijk mogelijk. De groene dobbelsteen geef je iedere beurt door. De speler die als eerste de groene dobbelsteen heeft mag het spel beginnen.


De spelregels

Het doel van het spel is om de drie codes te kraken, terwijl één speler als mol te werk gaat. Mochten de codes gekraakt zijn en de juiste mol wordt aangewezen dan winnen deze spelers, maar behaal je 5 strafpunten dan wint de mol.


Wanneer je aan de beurt bent doorloop je de volgende fases:

  • Je ontvangt de groene dobbelsteen.

  • Je gooit met al je dobbelstenen.

  • Je voert een actie uit, met of zonder goedkeuring.

  • Je geeft de groene dobbelsteen weer door.

Na het gooien van de dobbelstenen kan een speler 6 acties uitvoeren. Deze acties kunnen verdeeld worden in acties met of zonder goedkeuring.

Acties zonder goedkeuring kan je uitvoeren zonder daarvoor een strafpunt te ontvangen. Aan het begin van het spel zijn deze acties gemakkelijk uit te voeren, maar deze acties zullen steeds lastiger worden. Deze acties zijn:

  • De gegooide dobbelstenen plaatsen in een van de sleutelzones op het speelbord - het aantal ogen mag hierbij niet veranderen. Je hoeft ook niet perse een dobbelsteen te verbinden aan een codekaart, als de dobbelsteen maar op de sleutelzone ligt. De witte dobbelsteen kan worden gebruikt te vervanging van alle andere kleuren, maar het getal moet wel kloppen.

  • Een codekaart uit je hand plaatsen op een van de drie zones - je plaatst deze kaart in een zone die nog niet bezet is. Je mag wel zelf kiezen hoe de kaart op het speelbord wordt geplaatst.

  • Een speciale kaart uit je hand spelen - om een speciale kaart te spelen moet het aantal ogen van de groene dobbelsteen overeenkomen met het aantal ogen op de speciale kaart. Je legt de kaart open op tafel en voert de actie uit, daarna wordt deze kaart weg gelegd.

  • Een speciale kaart of codekaart in de strafpuntenzone leggen en zo meerdere spelers naar keuze een nieuwe kaart geven - de kaart die je neerlegt moet geheim blijven en ook moeten er nog genoeg kaarten op de stapel liggen. Als de stapel op is kan deze actie niet uitgevoerd worden. De speler die deze actie uitvoert bepaalt vervolgens welke spelers een extra kaart ontvangen, dit is maximaal 1 kaart.


Er zijn ook acties die je pas kan uitvoeren met toestemming van al je medespelers. Om goedkeuring te krijgen wordt er een test uitgevoerd, waaraan de speler die toestemming vraagt ook mee doet. Je kiest 1 speler uit die niet mee doet aan de test (de speler die jij verdenkt die de mol is). De spelers kiezen daarna in het geheim een rode of groene kaart uit. Wanneer je allemaal groene kaarten hebt dan mag je de actie uitvoeren, maar heb je een rode kaart er tussen dan mag je de actie helaas niet uitvoeren. :

  • Een dobbelsteen verplaatsen die in de sleutelzone ligt - de dobbelsteen mag naar een zone naar keuze worden verplaatst, maar deze zone moet wel aan dezelfde codezone vastzitten. Er mag ook geen andere dobbelsteen op die plek liggen. Het aantal ogen van de dobbelsteen veranderd niet tijdens het verplaatsen.

  • Een dobbelsteen uit de sleutelzone bij jezelf of een speler naar keuze neerleggen - de ogen van deze dobbelsteen gelden niet meer en de dobbelsteen mag ook nog niet gebruikt worden in dezelfde beurt.

Wanneer je als speler tijdens je beurt geen actie hebt kunnen uitvoeren dan ontvang je een strafpunt. Je plaatst dan een kaart uit je hand naar keuze in de strafpunten zone. De mol heeft dan een grotere kans op het winnen van het spel.

Als je een strafpunt ontvangt dan mogen alle spelers noteren wie zij op dat moment verdenken als mol. Je zorgt er wel voor dat de andere spelers niet zien wie je opschrijft. Let er ook op dat je als mol ook een naam opschrijft.


Zodra de drie dobbelstenen op het speelbord linken met de afbeeldingen die overeenkomen met de codekaart, is de code gekraakt. De desbetreffende kaart wordt omgedraaid. De speler die aan de beurt is mag de dobbelstenen verdelen, hij mag er ook voor kiezen om de dobbelstenen dus allemaal zelf te houden.


Het spel eindigt als alle drie de codes gekraakt zijn of als er vijf strafpunten verdient zijn. Als er 5 strafpunten verdient zijn dan wint de mol het spel. Maar wanneer de codes zijn gekraakt schrijft iedere speler zijn definitieve mol op. Het is leuk om dit te bespreken, waarom je bijvoorbeeld voor die persoon kiest. Alle spelers laten nu hun molkaart zien en er wordt dan bekend wie de mol is.

Als de 3 codes gekraakt zijn dan wint de speler die de juiste mol heeft gekozen. Wanneer er meerdere spelers de juiste mol hebben dan wint de speler die het vaakst de juiste mol heeft opgeschreven. Mocht het zo zijn dat niemand de mol goed heeft dan wint deze alsnog.


Pluspunten

+ Het spel is herspeelbaar.

+ Je kan het spel ook online spelen.

+ De extra acties geven een extra toevoeging.

+ Het spel is geschikt voor jong en oud en dus een echt familiespel.


Minpunten

- Het is eenvoudig om te achterhalen wie de mol is.

- Het spel lijkt niet heel erg op het programma 'Wie is de Mol?'


Beoordeling

Ik ben een groot fan van Wie is de Mol? eerder schreef ik al een review over het eerste spel van het populaire televisieprogramma. In tegenstelling tot het eerdere Wie is de Mol? is deze variant wel herspeelbaar. Het spel is ook totaal anders. Bij de eerste variant moet je vragen over landen beantwoorden en bij deze variant probeer je de code te kraken.

We moesten ons eerst even door de spelregels heen worstelen, maar toen we eenmaal aan het spelen waren bleek het echt een heel leuk spel te zijn. Samen leg je codes neer en probeer je deze door het gooien van dobbelstenen te vervullen. Wanneer je geen actie kan uitvoeren dan ontvang je een strafpunt, maar mag je ook op jou verdachte stemmen. De speler die aan het einde van het spel de juiste mol weet te ontrafelen wint het spel, of in het geval van 5 strafpunten dan wint de mol.

Het leuke aan dit spel is ook dat je voor sommige actie die een speler wilt doen samen moet bepalen of hij deze mag uitvoeren. Dit doe je door te stemmen. Ook kan je speciale kaarten inzetten om extra acties uit te voeren, zoals het verwijderen van een strafpunt of het kijken in elkaars notities. Ik vind dat de extra acties het spel wel echt veel leuker maken, want soms kan je elkaar ook een beetje dwarsbomen.

Ik denk dat het spel wel leuker is met meerdere spelers, want als je het maar met 3 spelers speelt dan is de speler die de mol is wel heel makkelijk te raden.

Wat ook fijn aan dit spel is is dat je het ook met behulp van een gratis app online kan spelen. Dit is een leuke extra toevoeging aan het spel. Ik vind ook dat je door de app wel meer richting het echte programma gaat. Want afgezien van dat een speler de mol is is het spel niet echt te vergelijken met het programma. Het zou wel goed een opdracht uit het programma kunnen zijn. Hoe dan ook vind ik als echte molloot het spel heel erg leuk!

Enthousiast geworden na het lezen van de review? Je koopt het spel hier.

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page