top of page
  • Foto van schrijverMirthe

Hiroba

Naam: Hiroba

Soort spel: Strategisch Spel

Aantal spelers: 2 - 4 spelers

Speeltijd: 25 minuten

Leeftijd: 10+

Uitgever: Funnyfox Games

Prijs: €21.50


De voorbereiding

Het spel bestaat uit:

  • 12 terreintegels

  • 4 spelersborden

  • 36 dubbelzijdige kiezels

  • 15 koi-fiche

  • 1 scoreblok

  • 4 stenen fiches

Voordat het spel begint neem je willekeurig 9 tegels en leg ze open neer, waardoor er een vierkant van 3x3 ontstaat. De resterende tegels worden terug in de doos gedaan en zullen niet gebruikt worden in dit spel. Zorg ervoor dat er geen vijvers direct aangrenzend zijn aan een startveld.

Plaats een koi-fiche (waterzijde) op de vijver van elke tegel in het spel. De resterende fiches gaan terug in de doos.

Elke speler neemt een spelersbord en de 9 kiezelstenen van hun kleur, plaats ze op de aangewezen ruimtes. De speler die als laatste sudoku heeft gespeeld, is de eerste speler.

Verdeel de steenfiches als volgt, met de klok mee de tafel: voor 2 spelers: 2 tokens voor de 1e speler, 1 voor de 2e speler. Voor 3 spelers: 2 voor de 1e speler, 1 voor de 2e speler, 0 voor de 3e speler. Voor 4 spelers: 2 voor de 1e speler, 1 voor elk 2e en 3e speler, 0 voor de 4e speler.

Laten we beginnen!


De spelregels

Volgens de principes van Sudoku moet elke speler proberen tuinen en koi-tokens te winnen door slim hun genummerde kiezelstenen te plaatsen, zonder ooit twee kiezelstenen van de dezelfde waarde in dezelfde tuin, rij of kolom te leggen.

Het spel eindigt als de spelers al hun steentjes hebben gespeeld. De speler met de meeste punten wint het spel.


Elke speler moet tijdens zijn beurt zijn verplichte actie uitvoeren en mag vervolgens kiezen om een optionele actie te spelen.


Bij hun eerste beurt plaatst elke speler een van zijn steentjes op het startpunt vierkant op een tegel naar keuze, met de klok mee.

Voor volgende beurten, en altijd met de klok mee, plaatst elke speler een kiezelsteen op het bord tijdens hun beurt, volgens de plaatsingsregels:

  • Elke speler moet een van zijn steentjes in dezelfde rij of kolom plaatsen als een van hun andere eerder geplaatste kiezels.

  • Er mogen nooit twee kiezelstenen met hetzelfde nummer in dezelfde tuin liggen, in dezelfde rij of in dezelfde kolom van het bord.

  • Je mag kiezen aan welke kant van de kiezelsteen je wilt spelen (voorkant of achterkant), zolang je maar speelt volgens bovenstaande regels.

  • Je kunt geen kiezelsteen plaatsen op een vakje dat al bezet is door een ander kiezelsteen, een koi-fiche of een steen-fiche.

Wees voorzichtig bij het plaatsen van je kiezelstenen! Fouten zijn heel gemakkelijk te maken. Als je een fout hebt gemaakt en deze niet is gecorrigeerd tijdens de speelbeurt, kan dat niet later gecorrigeerd: het steentje blijft daar liggen en telt mee voor de puntentelling.


Aan het einde van zijn beurt kan de speler een steen-fiche op de steen plaatsen om elk leeg veld om het te blokkeren en te voorkomen dat spelers daar een steentje op leggen. Er zijn geen plaatsingsbeperkingen.


Het spel is afgelopen als de spelers al hun steentjes hebben geplaatst. Gebruik de volgende drie stappen om al uw punten te tellen:

Voor elke vijver wordt het koi-fiche gegeven aan de speler wiens kiezels in de orthogonale richting liggen aangrenzende vierkanten hebben het laagste gecombineerde totaal. Als er een gelijkspel is, krijgen beide spelers een koi-fiche. De spelers plaatsen dan elk van hun koi-fiches (zandzijde) op een leeg veld van een tuin naar keuze die ze hebben gewonnen (zonder gelijkspel). Als je de eindscore voltooit, worden de punten van deze tuin verdubbeld. Je kunt slechts één koi-fiche in elke tuin hebben. Aan het einde van het spel leveren alle koi-tokens die niet zijn geplaatst 1 punt op per token.

Vervolgens berekenen de spelers tegel voor tegel de punten voor hun tuinen. Voor elk van de twee tuinen op de tegel, de speler wiens totale kiezelsteenwaarde de hoogste wint de tuin en ontvangt dus punten die gelijk zijn aan het aantal vierkanten van de tuin. Als er een gelijkspel is, krijgen de spelers met een gelijkspel elk de punten voor het winnen van die tuin. Als een tuin een koi-token bevat, worden de punten voor die tuin (gelijk aan het aantal vakjes in die tuin) verdubbeld.

De spelers tellen vervolgens alle punten voor hun tuinen op, plus eventuele punten voor extra koi-fiches. De speler met de meeste punten wint het spel. In het geval van een gelijkspel, wint de speler die meeste tuinen heeft gewonnen, wint het spel. Als er nog steeds een gelijkspel is, delen de spelers de overwinning.


Pluspunten

+ Het spel is een leuke puzzel.

+ Je kan het speelbord iedere keer anders maken.

+ De herspeelbaarheid is hoog.

+ Je kan beide kanten van de kiezelsteen gebruiken.


Minpunten

- Je bent meer met je eigen spel bezig.


Beoordeling

Hou jij van Sudoku? Dan is dit echt een spel voor jou. De spelregels lijken er namelijk best wel op, maar het spel is toch net wat anders. Vorm een speelveld door 9 tegels in een raster te plaatsen van 3x3. Iedere speler krijgt een speelbord met daarop dubbelzijdige stenen. De eerste steen die je plaatst moet op een startveld zijn en daarna plaats je een steen in een rij of kolom waar je al eerder een steen hebt geplaatst. Je mag echter nooit een steen met hetzelfde getal in dezelfde rij, kolom of gebied plaatsen. Als alle stenen zijn geplaatst worden de punten geteld. De speler die de laagste steen heeft geplaatst naast een koi karper wint dit fiche, die kan je inzetten om een gebied te verdubbelen. De speler die het hoogste aantal punten heeft in een bepaald gebied scoort punten, dit is evenveel als het aantal punten in dat gebied. De speler met de meeste punten wint!

Ik vind Hiroba echt een leuke puzzel. Het heeft dus qua regels wat weg van Sudoko, maar je bent wel meer met tactiek bezig. Je wilt natuurlijk naast de koi karper een zo laag mogelijk cijfer, zodat je de verdubbelaar wint, maar in het gebied zelf wil je een zo hoog mogelijk puntenaantal. Daarnaast moet je ook nog eens rekening houden met de plaatsingsregels. Dus je kan niet dezelfde getallen overal gebruiken.

Er zijn in totaal 12 terreintegels, maar deze gebruik je niet allemaal. Net zoals bij Sudoku bestaat dit speelveld uit 9 vakken. Je kiest deze terreintegels random en je legt ze vervolgens in een raster van 3x3. Zorg ervoor dat er geen startvelden grenzen aan vijvers, maar voor de rest mag je deze tegels zo neerleggen als je zelf wilt. Je hebt dus iedere keer een ander speelveld en het spel wordt daardoor ook goed herspeelbaar. Daarnaast heb je ook nog 9 kiezelstenen, maar deze bevatten zowel een voorkant als een achterkant. Je mag deze beide kanten gebruiken, maar dit moet wel volgens de regels gaan. Dus in een rij of kolom waar je al eerder hebt gelegd en niet dezelfde getallen in deze rij, kolom of vak.

Ondanks dat je dit spel met meerdere spelers speelt, vind ik toch dat je veel met je eigen spel bezig bent. Je kan elkaar wel een beetje dwarsbomen door bepaalde gebieden over te nemen en ervoor te zorgen dat een speler daar geen punten pakt. Ook kan je stenen plaatsen om ervoor te zorgen dat daar geen fiche meer geplaatst kan worden. Over het algemeen heb je toch wel een bepaalde tactiek. Neemt niet weg dat ik het spel een heerlijke puzzel vind waar je je hersens flink bij kan laten kraken! Vooral de verdubbelaar vind ik een leuk element evenals het complete thema, wat rustgevend werkt door de prachtige vormgeving.

Enthousiast geworden na het lezen van de review? Je koopt het spel hier.

14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page