top of page
  • Foto van schrijverMirthe

If It Fits

Naam: If It Fits

Soort spel: Kaartspel

Aantal spelers: 2 - 5 spelers

Speeltijd: 30 minuten

Leeftijd: 10+

Uitgever: Jolly Dutch

Prijs: €12.95


De voorbereiding

Het spel bestaat uit:

  • 25 dubbelzijdige kattenkaarten

  • 5 zwarte kattenkaarten (Princess)

  • 5 doos startkaarten

  • 3 speciale speeltjes kaarten

  • 72 dooskaarten

Voordat het spel begint neem je alle dubbelzijdige kattenkaarten en sorteer je deze per kat. Elke speler kiest één van de katten en krijgt alle vijf de kaarten van die kat. Leg deze zichtbaar voor je op tafel. Alle niet gekozen katten gaan terug in de doos.

Neem daarna zoveel zwarte katkaarten als dat er spelers zijn. De rest van de zwarte katkaarten gaan terug in de doos.

Dan neem je ook alle dooskaarten apart. Alle normale dooskaarten en de drie speciale speeltjeskaarten schud je en je maakt hier een gesloten trekstapel van. Elke speler neemt twee kaarten van deze trekstapel. Neem nu de trekstapel en verdeel hem in een aantal stapels gelijk aan het aantal spelers. Voeg in elke stapel één zwarte katkaart toe en schud deze stapels los van elkaar. Zet daarna deze losse stapels op elkaar om weer één trekstapel te vormen, schud deze stapel niet.

Kies een startspeler deze speler kiest één van de vijf doos startkaarten en legt deze in het midden van de tafel. Hierna doen alle andere spelers met de klok mee dit ook. Zij leggen hun startkaart aan de korte zijde aan de eerder gelegde startkaarten, waarbij ze de aanlegregels volgen. Zodra alle spelers één startkaart hebben neergelegd gaan de overige terug in de doos. Het spel begint met de startspeler en gaat daarna met de klok mee verder.


De spelregels

Het doel van het spel is om dozen te maken waarin kattenspeeltjes te vinden zijn en deze dozen met je eigen katten te bezetten. Hierdoor verdien je punten met kattenspeeltjes. Alle dozen hebben open en gesloten zijdes. De gesloten zijdes zijn herkenbaar als de openstaande wanden van dozen. Wanneer een speler twee open zijdes van dozen met elkaar verbindt, wordt dit één doos. Een doos kan theoretisch gezien bestaan uit alle kaarten van de trekstapel, zolang er maar open zijdes aan elkaar worden gelegd. Een doos is afgesloten als er geen open zijdes meer zijn.


Elke speler heeft de keuze tussen het rekken van een kaart van de trekstapel en deze in de eigen hand te nemen, of een slapende kat spelen. Speel je een slapende kat, dan neem je geen nieuwe kaart. Als een speler kiest voor het trekken van een nieuwe kaart, moet er ook een kaart gespeeld worden uit eigen hand. De regels voor het aanleggen van deze kaarten zijn:

  • Kaarten mogen alleen aan gelijke zijdes worden gelegd. Dus de lange zijdes van twee kaarten mogen aan elkaar worden gelegd of de korte zijdes aan elkaar, maar niet een korte en een lange zijde aan elkaar.

  • Kaarten mogen niet overlappen.

  • De rand van de tafel is de rand van het speelveld. Kaarten mogen alleen gespeeld worden als ze volledig op tafel passen en spelers mogen de al gespeelde kaarten niet verplaatsen.

  • De openstaande randen van de dozen zijn géén beperking in het aanleggen. Het is dus geen probleem om twee randen tegen elkaar aan te leggen waardoor een dubbele openstaande rand ontstaat.

Na het spelen van een dooskaart mag die speler een kattenkaart spelen. De regels voor het leggen van de kattenkaarten zijn:

  • Katten worden over dwars (over de lange zijdes) op twee dooskaarten gelegd.

  • Katten mogen alleen geplaatst worden in een doos waar ofwel nog geen kat aanwezig is, ofwel alleen een eigen kat aanwezig is.

  • Een kat mag niet gespeeld worden op een dooskaart die twee dozen verbindt waar de speler zelf nog geen katten heeft, maar al wel katten van andere spelers aanwezig zijn.

  • Katten mogen niet over openstaande randen heen gelegd worden.

  • Een van de twee kaarten waarop de kat gespeeld wordt, moet de kaart zijn die de speler in deze beurt heeft aangelegd.

Een doos waar een speler een kat in heeft, kan de speler punten opleveren aan het einde van het spel. Door meerdere dozen aan elkaar te verbinden, kan het voorkomen dat meerdere spelers katten in dezelfde doos hebben. De speler met de meeste katten in een doos 'bezet' de doos en verdient de punten. Mochten twee of meer spelers evenveel katten hebben, dan verdienen alleen zij de volledige punten.


In plaats van het trekken van een nieuwe kaart en het spelen van een kaart uit eigen hand, kunnen spelers ervoor kiezen een slapende kat te spelen. De speler legt de slapende kat aan volgens de aanlegregels voor de dooskaarten, niet de regels voor kattenkaarten. Een slapende kat 'bezet' de doos waar de kat aangelegd wordt, waardoor deze niet mag worden aangelegd bij een doos waar een andere speler er al een kat heeft en de spelende speler niet. Bij de puntentelling verdienen spelers geen punten voor dozen waar zij alleen een slapende kat hebben tenzij er ook een normale kat is, dan telt de slapende kat mee als volwaardige normale kat.


Als een speler een nieuwe kaart trekt kan dit de zwarte kat zijn. De speler neemt de kaart gewoon op hand zonder de kaart aan andere te laten zien en mag zelf kiezen in welke beurt de kaart wordt ingezet. Wanneer de speler Princess speelt moet deze een gespeelde kat vervangen op tafel. Dit mag een slapende of normale kat zijn en het mag een kat van de speler zelf of een tegenstander zijn. Princess neemt de plaats in van de andere kat, waardoor die er voor die andere kat geen punten meer kunnen worden gescoord. De andere kat gaat terug naar de originele speler.


Er zijn drie speciale speeltjes kaarten door de trekstapel geschud. Als een speler een van deze kaarten trekt moet deze gelijk worden aangelegd en moeten de katten aanlegregels worden gevolgd. De speler moet de kaart dus op een bestaande doos spelen. Alleen wanneer er geen vrije plekken zijn mag de speler de kaart aanleggen zoals een normale dooskaart.


Het spel einde wordt ingeluid op het moment dat ofwel de trekstapel leeg is ofwel een van de spelers de vijfde kat inzet. Het spel gaat nu nog door tot alle spelers hun hand leeg hebben gespeeld. Je mag geen nieuwe kaarten meer trekken en geen slapende katten meer spelen. Wel mag je normale katten inzetten. Het speleinde kan niet worden uitgesteld door de speler, die geen katten meer had weer een kat terug te laten krijgen, door een zwarte kat.


De punten worden per doos geteld. De speler met de meeste katten in een doos krijgt de punten voor die doos. De punten van een doos worden bepaald door het aantal kattenspeeltjes op de kaarten van die doos. Het speeltje wat het vaakst voorkomt in de doos wordt geteld, dit is het aantal punten wat een doos waard is. De andere soort speeltjes worden genegeerd. Er is ook een waterspuit, elke waterspuit in een doos telt als één minpunt. Als de doos is afgesloten dan tellen zowel de kattenspeeltjes als de waterspuiten dubbel.

Je verdient ook punten als je meer dan één kat in de doos hebt. Voor elke kat na de eerste ontvang je één punt. Dit wordt niet verdubbeld als een doos gesloten is.

De speler met de meeste punten wint. Bij een gelijkspel wint de speler met de minste minpunten.


Als je het spel nog wat moeilijker wilt maken dan kan je ook de geavanceerde regels gebruiken. Alle normale regels gelden, met uitzondering van:

  • Alle zwarte katten worden in de trekstapel geschud.

  • De doos aanlegregels worden aangescherpt. Het is niet langer toegestaan om twee opstaande randen tegen elkaar aan te leggen, waarmee de aanlegmogelijkheden worden beperkt.

  • Extra katten in een doos leveren geen extra punten op.

  • Slapende katten tellen slechts als een halve kat voor het bepalen wie de meeste katten in de doos heeft.


Pluspunten

+ Het artwork is super mooi.

+ De spelregels zijn eenvoudig.

+ Het spel zit in een klein doosje en is dus eenvoudig mee te nemen.

+ Je kan elkaar een beetje plagen tijdens het spel.

+ Het spel is tactisch.


Minpunten

- Het is geen spel wat je de hele avond speelt.


Beoordeling

Katten houden ervan om in dozen te zitten. In If It Fits probeer je jouw katten in de dozen te krijgen met de meeste kattenspeeltjes. Aan het begin van het spel krijg je 5 katten van jou soort. Je kan als je aan de beurt ervoor kiezen om een slapende kat te spelen of om dooskaart te spelen om ervoor te zorgen dat jouw doos meer punten waard wordt. Op deze dooskaarten staan namelijk speeltjes en het speeltje wat aan het einde van het spel het vaakst voorkomt in jouw doos zorgt voor punten. Gesloten dozen zorgen zelfs voor dubbele punten. Maar pas op, want een plantenspuit zorg voor minpunten en spelers van andere katten kunnen ervoor zorgen dat jij helemaal niets scoort. Zodra de trekstapel op is of een speler geen katten meer heeft stopt het spel en de speler met de meeste punten wint het spel!

Het thema van If It Fits is super leuk, want wie houdt er nu niet van katten? Je kan het spel met wel vijf spelers spelen, dus er zijn ook 5 super schattige katten in het spel. Maar ook de rest van het spel ziet er leuk uit en daarnaast kan je het eenvoudig meenemen door het kleine doosje.

Er komt best wat tactiek bij kijken, want waar leg je welke kaart aan? Hoeveel katten bevinden zich er op een bepaald moment in jouw doos? En welke speeltjes komen er het vaakst voor? Je moet dat wel een beetje inzichtelijk hebben, want de kaarten die je trekt moet je natuurlijk wel op zo'n manier aanleggen dat jij er de meeste punten uit haalt. Daarnaast krijg je dubbele punten als je een doos weet te sluiten. Maar pas op dat een speler niet meer katten in die doos heeft, want dan scoort hij de punten en jij niet.

Ik vind het altijd leuk als je elkaar een beetje kan pesten tijdens het spel. Zo kan je bij If It Fits een waterspuit plaatsen in een doos van een andere kat, deze waterspuit levert minpunten op aan het einde van het spel. Als je geluk hebt trek je de zwarte kat, Princess, deze kaart mag je op ieder moment inzetten. Als je Princess jaagt zij een andere kat uit de doos en neemt zij de plek in van deze kant. Deze kaart kan dus heel handig zijn als een speler heel veel speeltjes heeft verzameld in zijn doos en jij wilt voorkomen dat deze speler veel punten scoort. Je kan Princess daarnaast ook inzetten om een eigen kat te verjagen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als er zich veel minpunten in de doos bevinden of als een andere speler meer katten in de doos heeft als jij. Dan kan je jouw kat verjagen en misschien nog in een andere doos punten scoren. Princess komt trouwens even vaak voor als dat er spelers zijn, dus hoe meer spelers die meedoen hoe vaker Princess de boel kan saboteren!

Enthousiast geworden na het lezen van de review? Je koopt het spel hier.

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page