top of page
  • Foto van schrijverMirthe

Mathemagician's Duel

Naam: Mathemagician's Duel

Soort spel: Kaartspel

Aantal spelers: 2 - 8 spelers

Speeltijd: minuten

Leeftijd: 13+

Uitgever: Ultra PRO Entertainment

Prijs: €15.-


De voorbereiding

Het spel bestaat uit:

  • 29 magische energiekaarten

  • 25 magische symboolkaarten

  • 16 spreukenkaarten

  • 3 scorekaarten

  • 3 huidige magische kracht kaarten

  • 3 overzichtskaarten

Voordat het spel begint schud je de magische energiekaarten en de magische symboolkaarten afzonderlijk van elkaar. Elke speler trekt in totaal 5 kaarten, je mag daarbij kiezen van welke stapels je dit doet. Je mag deze kaarten bekijken voordat je kaarten met spreuken trekt, omdat de kaarten die ze in hun handen hebben de spreukkeuze kunnen beïnvloeden.

Elke speler trekt 3 spreukkaarten, kiest er 1 en legt de andere twee opzij om later te spelen. Beide spelers onthullen hun gekozen eerste spreukenkaart en plaatsen ze op de tafel voor zich.

Beide spelers beginnen met 20 magische kracht. Stel je score in met de kaart die wijst naar de cirkel die een 20 laat zien.


De spelregels

Spelers nemen de rol aan van duellerende "wiskundigen" die strijden om spreuken tegen elkaar uit te spreken. Spelers voltooien hun spreuken door gebruik te maken van de magische energie van cijfers en operators om een incanquatie te maken die gelijk is aan de castingwaarde van hun betovering. De wiskundige die dat doet, ontketent de betovering en verzwakt hun tegenstander, waardoor hun magische kracht wordt verlaagd.

Wanneer een wiskundige wordt teruggebracht tot nul magische kracht, zijn ze niet langer sterk genoeg om spreuken uit te spreken en de andere wiskundige is zegevierend!


Er zijn 4 soorten kaarten:

  • Magische energie - deze kaarten hebben een blauwe achterkant en cijfers (1 tot 9).

  • Magische symbolen - deze kaarten hebben een rode achterkant en symbolen (+ of -). Ze worden gebruikt tussen de cijfers om te helpen bij het maken van de sommen die gelijk zijn aan de waarde van de spreuk.

  • Spreuken - deze kaarten zijn de spreuken die moeten worden uitgesproken door de wiskundigen tegen hun tegenstanders. Elke kaart heeft de naam van de spreuk, de casting waarde, een minimale waarde en het effect van de betovering. De casting waarde is de waarde van de betovering die gelijk moet zijn in volgorde om de betovering uit te spreken. Dit wordt aangegeven door de getal met het gelijkteken (=) linksboven op de kaart. Minimale aantal is het minimum aantal cijfers (blauw magische energiekaarten) die in de betovering moeten zitten. Dit wordt aangegeven door het nummer naast de foto van de kaarten rechtsboven de spreukkaart. De spreuk staat geschreven onder de foto en tussen aanhalingstekens, dit zijn de woorden die de speler moet zeggen tegen om hun spreuk uit te voeren. Het spreuk effect is het effect van een succesvolle spreuk. Het geeft het verlies aan van de magische kracht van het doelwit. Het staat onderaan de kaart geschreven.

  • Scorekaarten - deze bestaan ​​uit een huidige magische krachtkaart en een sterktekaart. De kaart heeft de cijfers 1 - 10 aan de ene kant en 11 - 20 aan de andere kant. De huidige magische kracht kaart heeft een arm van een tovenaar die wijst naar de resterende magische kracht.

Om te bepalen wie er eerst gaat, moet elke speler een willekeurige kaart pakken uit de stapel en onthullen. De speler die de kaart met de hoogste waarde laat zien, mag als eerste. In in het geval van een gelijkspel, moeten beide spelers nog een kaart pakken.


De eerste speler moet een kaart spelen hetzij op hun eigen of de betovering van hun tegenstander. De eerste kaart in een betovering moet een cijfer zijn. Na het spelen van een kaart beëindigt de speler zijn beurt door een kaart te trekken van ofwel de magische energie of magische symbolen stapel en deze op hand te nemen, tot weer 5 kaarten. Dan is hun tegenstander aan de beurt.


Bij elke beurt spelen spelers een kaart. Ze kunnen ervoor kiezen om deze te spelen bij hun eigen betovering of bij die van de andere speler. Maar kijk uit dat je niet de betovering van de andere speler voltooit.

Een cijfer kan alleen worden gespeeld na een symbool en een symbool kan alleen worden neergelegd na een cijfer. Er mogen nooit twee cijfers of twee symbolen op een rij zijn in een betovering. Ook is het bij het bepalen van de waarde van een betovering altijd de tegenstander die bepaalt dat de betoveringswaarde niet aan de vereiste voorwaarden voldoet. Dan treedt er een magische mislukking op en de speler lijdt onder de effecten van de spreuk.

Ongeacht wie de spreuk beïnvloedde, de speler van wie de kaart was moet de spreuk en de kaarten van die betovering afleggen op de aflegstapels, maar ze houden hun handkaarten wel. Ze moeten een nieuwe spreuk pakken en deze toevoegen aan hun opgeslagen spreuken. Vervolgens kiest de speler er één uit om te spelen.

Na het effect te hebben uitgevoerd en dit te hebben afgetrokken hun magische krachtkaar, is de volgende speler aan de beurt.


Als een speler een kaart speelt die ervoor zorgt dat hun betovering onder 0 raakt dan treedt de magische mislukking op. De eigenaar van die betovering wordt onmiddellijk betoverd, behalve als het doelwit van de spreuk de speler is die veroorzaakte de magische misfire. Als je een minteken speelt op een betovering waarvan de waarde al nul is, zal onmiddellijk een magische mislukking veroorzaken.


Als de stapel magische energie of magische symbolen op is, verliezen beide wiskundigen 1 magische kracht en de aflegstapel van die stapel wordt geschud om een ​​nieuwe trekstapel te vormen.

De huidige spreuken worden niet weggegooid en dit heeft geen invloed hebben op de kaarten in de handen van de spelers. Dit gebeurt zodra een speler de laatste kaart trekt van beide stapels.

In het onwaarschijnlijke geval dat er geen kaarten zijn op de aflegstapel wanneer de trekstapel op is, geven beide spelers kaarten terug en lijden ze allebei het verlies van 1 magische kracht.


Het spel gaat heen en weer, totdat de magische kracht van één wiskundige wordt teruggebracht tot 0 of minder. Die wiskundige is uitgeschakeld en de ander wint!


Pluspunten

+ Het spel zit in een klein doosje en is dus eenvoudig mee te nemen.

+ Het spel is geschikt voor jong en oud en dus een echt familiespel.

+ Het spel is geschikt voor 2 spelers.

+ Het spel is educatief.


Minpunten

- Het is geen spel wat je de hele avond speelt.


Beoordeling

Neem het tegen elkaar op in Mathemagician's Duel! Iedere speler ontvang 3 spreukkaarten, waarvan hij er één van kiest om mee te spelen. Daarnaast ontvang je 5 magische symbool- en energiekaarten. Iedere speler ontvangt 20 magische kracht aan het begin van het spel. Als je aan de beurt bent speel je een kaart om aan toverspreuk te bouwen. Op deze toverspreuk staat precies wat je nodig hebt om hem te laten slagen. Denk hierbij aan de uitkomst en het aantal kaarten wat je minimaal moet gebruiken. Zodra je een toverspreuk heb voltooit kan je deze uitspreken en de magische kracht van je tegenstander omlaag brengen. De speler die als eerste geen magische kracht meer over heeft verliest het spel!

Mathemagician's Duel is echt een perfect voorbeeld van een familiespel, maar tegelijkertijd ook een educatief spel. Dit komt door het leuke artwork, waarop vrolijke tovenaars staan. Het spel is uitermate geschikt om te leren rekenen. Op de toverspreukkaarten staat precies wat de uitkomst van de spreuk moet zijn, maar ook het aantal kaarten waaruit de spreuk minimaal moet bestaan. Je hebt natuurlijk aan het begin van het spel 5 kaarten op hand gekregen. Dit kunnen kaarten zijn met een + en - teken, maar ook met getallen. Je moet zelf zo zien te rekenen dat je uitkomt. Het kan zijn dat je som eerst hoger is. Dan moet je het zo zien te spelen dat je door de juiste getallen wel uitkomt. Doordat je alleen speelt met + en - is het spel ook niet al te moeilijk en dus voor iedereen geschikt. Misschien is het een idee om in een uitbreiding ook met X en : te spelen, zodat kinderen er nog meer van opsteken.

Het leuke is dat je elkaar tijdens het spel mag dwarsbomen. Dus je kan ook de toverspreuk van een tegenstander saboteren, door daar een kaart te spelen. Super grappig, want zo kan de toverspreuk heel lang worden en moet je telkens weer rekenen om tot een juiste uitkomst te komen. Als je met jongere kinderen speelt kan je er natuurlijk wel voor kiezen om alleen kaarten te leggen bij je eigen toverspreuk, zodat het voor hun iets makkelijker wordt.

Enthousiast geworden na het lezen van de review? Je koopt het spel hier.

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page